[ad_1]

در چهار دهه پس از انقلاب ، هشت وزیر سابق تجربه خود را در انتقال دولت و واگذاری وزارت از وزیر سابق به وزیر بعدی ابراز کرده اند.

“در هر دموکراسی ، روند و آینده دولتها یک روال روزانه است و تلاش می شود قدرت را بدون مشکل انتقال دهد تا دولت جدید آمادگی بهتری برای شروع به کار در زمان دولت خود داشته باشد. شکی نیست که فعالیت هر دولتی ، صرف نظر از ارزیابی عملکرد آنها ، مجموعه ای از تجربیات مثبت و منفی را شامل می شود و از طرف دیگر ، هر دولت مستقر دارای آمار زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … مناطق اجتماعی ، نظامی و … وجود دارد. از طریق این داده ها است که دولت جدید می تواند در جریان فعالیت های خود اقداماتی را برای بهبود وضعیت کشور انجام دهد.

اخبار زیادی درباره ملاقات اعضای کابینه با رئیس جمهور تازه منتخب منتشر شد. بر اساس گزارشات ، وزرا گزارشی از فعالیت وزارتخانه های مربوطه خود را به رئیس جمهور تازه منتخب و تیم متخصص وی ارائه کردند. این روند در گذشته بود و معمولاً در روزهای قبل از پایان دوره دولت فعلی و زمان دولت جدید ، این جلسات برگزار می شد ، اما بر اساس اخبار منتشر شده حجم این جلسات اسلام سابق در دوره جدید افزایش یافت. عصر.

وقت آن رسیده است که روحانی از ریاست جمهوری خداحافظی کند

مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در 5 اوت انجام می شود و پس از آن سید ابراهیم رئیسی به ساختمان رئیس جمهور می رود و ریاست جمهوری را از حسن روحانی بر عهده می گیرد. طبق معمول ، رئیس جمهور جدید با تیم خود وارد ریاست جمهوری می شود و پس از احوالپرسی از رئیس جمهور سابق ، با گروهی از همکاران خود در دفتر رئیس جمهور ملاقات می کند. به عبارت دیگر ، این جلسه مترادف با مراسم خداحافظی و معارفه است که همیشه بین کارمندان قبلی و جدید برگزار می شود. به طور طبیعی ، پس از مراسم تحلیف ، کارکنان سیاسی و اداری دفتر رئیس جمهور سابق آماده انتقال قدرت به صورت کاملا آرام و دوستانه هستند.

همچنین ، بازداشت و جدایی هر یک از کارکنان کاملاً به اختیار رئیس جمهور بستگی دارد و در این روند هیچ مقاومت و مذاکره خاصی برای حفظ و ادامه فعالیت وجود ندارد. البته ممکن است برخی بر اساس ملاقات با اعضای جدید تیم به صورت غیر رسمی مشورت کنند ، اما معمولاً همه منتظر تغییر فضای دفتر ریاست جمهوری هستند. البته سلیقه های متفاوتی در هر دوره از الحاق دولت جدید وجود دارد و با توجه به اینکه سیستم ریاست جمهوری نیروی محرکه دولت است و تغییرات زودتر از سایر گروه ها اتفاق می افتد ، ترجیح می دهد افرادی که در این موسسه کار می کنند مشترک باشند زبان ادبیات ، تفاهم با تیم جدید.

در همین راستا ، محمد شرفشاهی که سال ها مشاور دفتر رئیس جمهور و مدیر پیگیری های ویژه در زمان ریاست سید محمد خاتمی و اولین کابینه محمود احمدی نژاد بود ، در مصاحبه با جاجام در مورد چگونگی دفتر ریاست جمهوری را تحویل دهید. پس از روی کار آمدن ، سوگند یاد می کند و رئیس جمهور جدید مردم ایران انتخاب می شود. او کار خود را در همان روز آغاز می کند. “

وی گفت: “در این روز ، رئیس جمهور سابق از رئیس جدید استقبال می کند و هر یک از اعضای کابینه ، مشاوران و مدیران خود را معرفی می کند و او در سمت خود است.” وی شغل خود را به رئیس جمهور جدید واگذار می کند و البته در این روز نوعی مراسم خداحافظی با رئیس جمهور سابق و معرفی رئیس جمهور جدید برگزار می شود. “

شرفشاهی با اشاره به اینکه از روز روی کار آمدن وی تا رای اعتماد وزیران معرفی شده از سوی پارلمان ، دولت فعلی به فعالیت خود ادامه می دهد ، گفت: “جلسات کابینه معمولاً یکشنبه ها و چهارشنبه ها برگزار می شود.”

وی گفت: “یکی از دلایل برگزاری این جلسات ، افزایش آگاهی و اشراف رئیس سیزدهم دولت در مورد مسائل و موضوعات است” ، و افزود که آقای رایضی معمولاً تا زمان رای گیری به کابینه دوازدهم ملاقات می کند. وزیران پیشنهادی. و مسئله دیگر این است که در نهایت کابینه دستور دارد و این دستورات باید اجرا شوند. طبیعتاً دولت و قوه مجریه نباید تا زمان اعتماد به وزرای پیشنهادی تعلیق شوند. »

طی چهار دهه آینده ، هشت وزیر سابق با جمجم در مورد تجربه خود در دوران انتقال قدرت و انتقال وزارت از وزیر سابق به وزیر بعدی صحبت کردند.

هریک از وزرای سابق نیز در راستای تجربه خود نظرات خود را در مورد بهبود روند انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت جدید بیان کردند.

نیاز به حضور ناظر بی طرف

مهدی حسنفری ، وزیر تجارت ، صنعت ، معدن و تجارت در دولت دهم ، گفت: “پس از پیروزی آقای روحانی ، از آقای نمت زاده ، که در تیم آقای روحانی بود ، خواستم تا گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه به اندازه ممکن در این جلسه که با حضور آقای روحانی و برخی از اعضای تیم وی از جمله آقای نهاوندیان و جهانگیری صورت گرفت ، اطلاعاتی در اختیار وی قرار گرفت. “البته در این جلسه گزارشی از وضعیت انبارها ارائه دادم و توضیح دادم که در این زمینه وضعیت خوبی داریم ، اما متأسفانه در گزارش 100 روزه وی آمده بود که انبارها خالی است و این باعث شد که من انکار کنم. این در مصاحبه ها “

گسنفری در مورد بهبود روند انتقال گفت: “برخی از این فرایندها مربوط به انتقال داده است.” “در هر صورت ، آمار و گزارش هایی از فعالیت های دولت قبلی وجود دارد ، اما بخشی از این روند مربوط به انتقال تجربه و ناگفته هایی است که ممکن است در رسانه ها ارائه نشود و بیشتر در ذهن افراد باشد. . “

مستلزم تعهد قانونی است

حسین مظفر ، وزیر آموزش و پرورش دولت اول سید محمد خاتمی معتقد است که روند کنونی واگذاری قدرت به دولت جدید بیشتر در قالب س usualال معمول است که به عنوان یک تجربه تاریخی و همکاری بین قدیم و جدید تکرار می شود. دولت. در عین حال ، او این فرایند را در این راه بسیار م effectiveثر نمی داند و معتقد است که برای بهینه سازی آن ، ما نیاز به یک راه حل قانونی داریم که از دو جهت روند کار را بهتر شکل دهد. به گفته وی ، بر اساس این مصوبه قانونی ، دولت فعلی اعم از رئیس جمهور و وزیران آن باید ملزم به ارائه اطلاعات لازم و ضروری به رئیس جمهور منتخب باشد و اگر این موضوع اجباری نشود ، چندان مهم نخواهد بود. به عنوان یک روش موثر است. که در دین دولتی وضعیت خوبی نیست و خلاء آن مشخص است محدود است.

وزیر سابق گفت: یکی دیگر از الزامات برگزاری چندین جلسه و ارائه گزارش از وزرای دولت فعلی به وزرای پیشنهادی است.

دسترسی آسان به اطلاعات و داده ها

حسین کمالی ، وزیر کار و امور اجتماعی دولتهای اول و دوم هاشمی رفسنجانی و دولت اول سید محمد خاتمی ، روند انتقال را اساساً مشابه دولت فعلی یعنی Give می داند. البته برخی از وزیرانی که سابقه آشنایی و تعامل با رئیس جمهور تازه انتخاب شده را داشته اند در این جلسات شرکت کرده اند. به گفته وی ، در این دوره است که موضوع جلسات و جلسات وزرای فعلی با رئیس جمهور منتخب باز شد.

حزب اسلامی کار ، دبیرکل ، گفت: “معمولاً همه اطلاعات در اختیار وزیر نیست ، بلکه در اختیار مدیران و معاونان وی است که از وضعیت مالی و همچنین وام ها و منابع بانک مطلع هستند. وزارتخانه ها علاوه بر این ، اطلاعات ، آمار و داده های موجود از نتایج هر وزارتخانه است و بدست آوردن این اطلاعات کار دشواری نیست. به عبارت دیگر ، اطلاعات به صورت متمرکز و کتبی ذخیره می شوند. “

جلسه محدود بسیار مثر نیست

محمد سلیمانی ، وزیر ارتباطات دولت اول محمود احمدی نژاد گفت: آنچه در این جلسات بسیار حیاتی است ارائه آمار داده ها و منابع مالی و اعتباری به همه وزارتخانه ها است و بهتر است همه این پروتکل ها وجود داشته باشد.

وزیر سابق با انتقاد از اینکه روند انتقال تا کنون در چهار دهه گذشته محدود به مسائل مشترک بوده است ، گفت: این جلسات به یک خداحافظی ساده و معرفی وزیر سابق و وزیر جدید خلاصه می شود و البته بسیار مثر است. . “بهترین راه این است که جلسات منظمی بین وزرای پیشنهادی و وزیر فعلی داشته باشیم و در این جلسات ، ضمن ارائه گزارش ، فرصتی برای تبادل تجربیات فراهم شود.”

این یک فرآیند پیچیده نیست

سید مصطفی هاشمی طبا ، وزیر صنعت و معدن میرحسین موسوی در مورد روند انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت سیزدهم گفت: «این یک آشفتگی گیج کننده نیست. زیرا در شرایط کنونی و بر اساس سیستم بوروکراتیک ، همه اسناد موجود است و هیچ اتفاق خاص و متفاوتی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر ، با توجه به اینکه همه اسناد موجود است و موسساتی مانند مرکز آمار ، بانک مرکزی و مرکز تحقیقات نیز داده های زیادی دارند ، بنابراین می توان تمام این اطلاعات و داده ها را در قالب یک درخواست شمارش کرد. بنابراین ، روند انتقال قدرت چندان پیچیده نیست و انتقال تجربیات گذشته می تواند به صورت ملاقات و تماس بین وزیران فعلی و آینده باشد. “

لزوم ادامه جلسات وزرای سابق با وزیر آینده

صادق خلیلیان ، وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم ، تجربیات خود را از روزهای پایانی دوره تصدی خود به عنوان وزیر به اشتراک گذاشت: من برنامه هایی را که در داخل دولت و مربوط به وزارتخانه من دنبال می شود ، ارائه و منتقل کردم. پس از نمایندگی شخصی در پارلمان ، من او را به دفتر خود دعوت کردم و ظرف 10 روز از رای اعتماد ، مسائل مربوط به وزارتخانه مورد بحث قرار گرفت. پس از دریافت رای اعتماد ، وزیر در وزارتخانه مستقر شد ، و سپس من مجدداً از او وقت خواستم و تعدادی س questionsال و تجربه به او دادم. به طور خاص ، من گزارشی درباره موضوع هدفمندسازی یارانه ها ارائه دادم ، که فکر می کردم مرحله دوم دولت ممکن است بخواهد این کار را انجام دهد. “در این گزارش ، من آنچه را که در مورد هدفمندی یارانه ها انجام داده ایم و نحوه تلاش ما برای حمایت از بخش کشاورزی ، بخش صنعتی و خانوارهایی که نیاز به حمایت دارند ، بیان کردم.”

فرصتی برای انتقال تجربیات ارزشمند

حسن گفوری فرد ، وزیر نیرو در دولتهای محمدجواد باهنر ، محمدرضا مهدویکانی (فعلی) و میرحسین موسوی ، در مورد تجربیات خود در زمینه واگذاری به وزارت نیرو گفت: وزیر سابق انرژی در این حادثه تروریستی کشته شد ، البته حادثه ملاقات با او از بین رفت. “بنابراین ، دولت به صورت فوری تشکیل شد و انتقال تجربه عملاً غیرممکن بود.”

وی درباره واگذاری این وزارتخانه به وزیر بعدی گفت: “من تا آخرین ساعات دوره وزارت خود به کار خود ادامه دادم.” حتی در آخرین روز برای بازدید از پروژه ای به سیستان و بلوچستان رفتم و در همان روز از وزیر بعدی خواستم اگر می توانم ، می توانم تجربیات خود را در عرض دو ماه به کارشناس منتقل کنم ، اما او گفت که می تواند به من بدهد. یک کار قانونی برای آن “البته فکر کنید که من اینطور فکر نمی کردم ، بنابراین موضوع را پیش نگرفتم.”

اهمیت جلسات جاری بین وزرای سابق و فعلی

فهرالدین احمدی دانش آشتیانی ، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم ، گفت: رای اعتماد به این وزارتخانه ، من تماس های مکرری با آقای فانی داشتم و یک ماه بعد با او جلسه مفصلی داشتم. در دوران وزارت ، تمرکز من بر مسئله تربیت بود و من بیشتر به این موضوع پرداختم تا به موضوع آموزش و پرورش. در پایان دولت یازدهم و پس از مشخص شدن نمایندگی آقای بطحایی در مجلس ، ما جلسه ای در شورای نمایندگان برگزار کردیم ، از وی دعوت کردیم و مسائل وزارتخانه را با وی در میان گذاشتیم. پس از وزارت ، او وزیران سابق را به جلساتی دعوت کرد که من نیز در آنها شرکت کردم و مسائل و چالش های آموزش و پرورش را مورد بحث قرار دادم. البته این جلسات ادامه پیدا نکرد. »

منبع: جام جم

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.